Ενότητες Εργασίας και Παραδοτέα

Η στρατηγική του έργου καθορίζει ένα πλάνο εργασίας δομημένο σε έξι διακριτές ενότητες:

Ενότητα Εργασίας 1 (ΕΕ1): Μελέτη του προβλήματος της παραποίησης των προϊόντων και της τεχνολογίας blockchain

Αρχικά και με βάση την ιδέα του ερευνητικού έργου διαμορφώνονται οι περιοχές που εστιάζει η ανασκόπηση της υφιστάμενης τεχνολογικής αριστείας η οποία σχετίζεται με το αντικείμενο του έργου. Αναλύονται τα χαρακτηριστικά του προβλήματος της παραποίησης των προϊόντων στην εφοδιαστική αλυσίδα, εστιάζοντας στα τρόφιμα και τα ποτά. Η μελέτη πραγματοποιείται από το Εργαστήριο Οργάνωσης Παραγωγής του ΕΜΠ με τη συνεισφορά της επιχείρησης OPTIMUM, συμβάλλοντας με την εμπειρία της σε επιστημονικές και πρακτικές πτυχές στην έρευνα για την παραποίηση των προϊόντων εντός της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Εκπονείται η διατύπωση και η ανάλυση του προβλήματος της παραποίησης των προϊόντων αλλά και η διερεύνηση μεθόδων και τεχνικών για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας του blockchain για την καλύτερη και ασφαλέστερη διαχείριση και διαμοιρασμό των δεδομένων. Πιο συγκεκριμένα, η OPTIMUM παρέχει την τεχνογνωσία που διαθέτει για την εφαρμογή της τεχνολογίας του blockchain στην εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ ο GS1 αναλύει τα διάφορα πρότυπα σύνδεσης με το φυσικό προϊόν που διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα δε μπορούν να παραποιηθούν. Η ανασκόπηση οδηγεί τελικά στην εύρεση των βέλτιστων μεθόδων και τεχνικών που ταιριάζουν στο υπό μελέτη πρόβλημα. Παράλληλα, μελετώνται οι κατάλληλες τεχνολογικές λύσεις για την ανάπτυξη του λογισμικού blockchain από την εταιρεία OPTIMUM.

Παραδοτέα: Π1 - Μελέτη τεχνολογικής αριστείας για το πρόβλημα παραποίησης προϊόντων στην εφοδιαστική αλυσίδα, Π2 - Μελέτη τεχνολογικής αριστείας της τεχνολογίας blockchain για τη διασφάλιση της ιχνηλασιμότητας και την ασφάλεια των δεδομένων, Π3 - Μελέτη τεχνολογικής αριστείας για την ενσωμάτωση του blockchain και των τεχνολογιών λογισμικού που υποστήριξαν το σύστημα

 

Ενότητα Εργασίας 2 (ΕΕ2): Σχεδιασμός Διαδικασιών Ιχνηλασιμότητας στην Εφοδιαστική Αλυσίδα και Ανάλυση Απαιτήσεων Συστήματος

Πραγματοποιείται Σχεδιασμός Διαδικασιών Ιχνηλασιμότητας στην Εφοδιαστική Αλυσίδα και Ανάλυση Απαιτήσεων Συστήματος από τον οργανισμό GS1 Association Greece. Μετά από τη μελέτη του προβλήματος της παραποίησης των προϊόντων καθώς και των μεθόδων και τεχνικών ενσωμάτωσης της τεχνολογίας του Blockchain για την καλύτερη και ασφαλέστερη διαχείριση και διαμοιρασμό των δεδομένων σε επίπεδο τεχνολογικής αριστείας, εξετάζεται ένα σύνολο πραγματικών προβλημάτων ιχνηλασιμότητας στην εφοδιαστική αλυσίδα, ακολουθώντας μια μεθοδολογία ανάλυσης των απαιτήσεων (requirements analysis) από το νέο σύστημα. Η μεθοδολογία αυτή συμπεριλαμβάνει την ανάλυση των διαδικασιών διανομής εταιρειών μελών του GS1 που δραστηριοποιούνται στους κλάδους τροφίμων και ποτών, καθώς και των προτύπων GS1 EPCIS με σκοπό τον σχεδιασμό κατάλληλων διαδικασιών ιχνηλασιμότητας. Ο σχεδιασμός συνοδεύεται από μοντέλα των διαδικασιών σε ένα κατάλληλο λογισμικό μοντελοποίησης (όπως το ARIS). Η χρήση του λογισμικού αυτού βοηθάει στη δομημένη ανάλυση των απαιτήσεων μέσα από σενάρια λειτουργίας (use cases) αλλά και στη διαμόρφωση των προδιαγραφών του συστήματος στη συνέχεια. Η σύνταξη της έκθεση ανάλυσης των διαδικασιών ιχνηλασιμότητας και ο καθορισμός των σεναρίων χρήσης γίνεται με τη συνεργασία όλων των φορέων της σύμπραξης. Παράλληλα, διαμορφώνεται η ιστοσελίδα έργου για εσωτερική χρήση και για γνωστοποίηση του έργου από την CENTIVA. Επίσης, γίνονται οι πρώτες δημοσιεύσεις με τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου.

Παραδοτέα: Π4 - Μοντέλα διαδικασιών ιχνηλασιμότητας στην εφοδιαστική αλυσίδα, Π5 - Σενάρια χρήσης και απαιτήσεις του συστήματος, Π6 - Ιστοσελίδα έργου

 

Ενότητα Εργασίας 3 (ΕΕ3): Διαμόρφωση Μεθόδων και Τεχνικών 

Οι διερευνηθείσες, στην ΕΕ1, μέθοδοι και τεχνικές εξετάζονται σε βάθος από το ΕΜΠ ώστε να απομονωθούν συγκεκριμένες πτυχές και τεχνικές που ταιριάζουν στο υπό εξέταση πρόβλημα. Διαμορφώνονται συγκεκριμένες μέθοδοι και τεχνικές με συνδυασμό και εξέλιξη αυτών με σκοπό να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των επιχειρήσεων αλλά και στις ανάγκες για ιχνηλασιμότητα όπως αυτές διερευνήθηκαν στην ΕΕ2.

Η τελική επιλογή λαμβάνει υπόψη διάφορους περιορισμούς που αφορούν στην εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων και ποτών. Σχεδιάζονται επίσης μέθοδοι και τεχνικές για την προστασία ενάντια στην παραποίηση των προϊόντων που ενσωματώνουν τα απαραίτητα για το κάθε προϊόν δεδομένα στο σύστημα κατά της παραποίησης των προϊόντων. Τα δεδομένα αυτά συνδέονται με μοναδικό κωδικό για κάθε προϊόν και αποστέλλονται στο αποκεντρωμένο σύστημα. Ο GS1 παρέχει την τεχνογνωσία προκειμένου να διασφαλιστεί ότι το σύστημα θα μπορέσει να λειτουργήσει αποτελεσματικά στην πράξη.

Στη συνέχεια, η OPTIMUM από κοινού με το ΕΟΠ του ΕΜΠ επιλέγουν μεθόδους και τεχνικές για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας του Blockchain στο σύστημα αντιμετώπισης της παραποίησης στην εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων και ποτών. Στοχεύοντας στην καλύτερη και ασφαλέστερη διαχείριση και διαμοιρασμό των δεδομένων διερευνούν τη δυνατότητα κρυπτογράφησης των δεδομένων αυτών σε μια πλατφόρμα Blockchain ώστε να δημιουργηθεί μια αποκεντρωμένη εφοδιαστική αλυσίδα που δε επιτρέπει την παραποίηση των προϊόντων. Τα αποτελέσματα των παραπάνω προσπαθειών γνωστοποιούνται στην επιστημονική και επιχειρηματική κοινότητα μέσω δημοσιεύσεων. 

Παραδοτέα: Π7 - Διαμόρφωση μεθόδων και τεχνικών επίλυσης του προβλήματος της παραποίησης προϊόντων στην εφοδιαστική αλυσίδα, Π8 - Διαμόρφωση μεθόδων και τεχνικών για την διασφάλιση της ιχνηλασιμότητας και την ασφάλεια δεδομένων με τη χρήση της τεχνολογίας blockchain, Π9 - Επιστημονικές δημοσιεύσεις μεθόδων και τεχνικών

 cooperate

 

Ενότητα Εργασίας 4 (ΕΕ4): Διαμόρφωση Προδιαγραφών Συστήματος

Με βάση την ανάλυση των απαιτήσεων της ΕΕ2, αλλά και τις διαμορφωθείσες μεθόδους και τεχνικές της ΕΕ3 πραγματοποιείται ο σχεδιασμός των προδιαγραφών (design specification).

Οι προδιαγραφές συντάσσονται με τη συνεργασία όλων των φορέων και αποτυπώνουν τόσο τις απαιτήσεις από τα επιχειρησιακά σενάρια που έχουν καταγραφεί όσο και τεχνολογικά θέματα που διερευνώνται. O σχεδιασμός των προδιαγραφών καταλήγει στο σύνολο των λειτουργικών προδιαγραφών και των τεχνικών απαιτήσεων του συστήματος αντιμετώπισης της παραποίησης των προϊόντων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Τα κύρια χαρακτηριστικά του που επηρεάζουν το σχεδιασμό των προδιαγραφών είναι η λειτουργία του σε ένα web based περιβάλλον και το ότι προσφέρεται σαν υπηρεσία BaaS (Blockchain as a Service). Καθιερώνονται επίσης κανονισμοί και κατευθυντήριες γραμμές που διασφαλίζουν συμμόρφωση με τον GDPR (Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων). Η CENTIVA συμβάλλει στο σχεδιασμό του συστήματος διασφαλίζοντας τη συμμόρφωση του με τα πρότυπα ιχνηλασιμότητας GS1 EPCIS και τις απαιτήσεις συλλογής δεδομένων ιχνηλασιμότητας.

Η OPTIMUM συμμετέχει ουσιαστικά στη συγκεκριμένη ενότητα εργασίας προσφέροντας τη γνώση που έχει αποκτήσει από την ενασχόλησή της με άλλα πληροφοριακά συστήματα και πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις πελάτες της.

Παραδοτέα: Π10 - Λειτουργικές και τεχνικές προδιαγραφές του συστήματος, Π11 - Επιστημονικές δημοσιεύσεις σχεδιασμού συστήματος

 

Ενότητα Εργασίας 5 (ΕΕ5): Ανάπτυξη Πληροφοριακού Συστήματος 

Με βάση τις προδιαγραφές που καταγράφονται αναλυτικά στην ΕΕ4, οι ειδικές μέθοδοι και τεχνικές επίλυσης του προβλήματος και ενσωμάτωσης της τεχνολογίας του Blockchain για την καλύτερη και ασφαλέστερη διαχείριση και διαμοιρασμό των δεδομένων όπως αυτές διαμορφώνονται στην ΕΕ3, υλοποιούνται σε ένα ενοποιημένο διαδικτυακό λογισμικό που προσφέρεται σαν υπηρεσία BaaS (Blockchain as a Service) στους χρήστες του. Οι ενδιαφερόμενες για το λογισμικό αυτό εταιρείες, μπορούν να παρακολουθούν ολόκληρη την πορεία των προϊόντων τους στην εφοδιαστική αλυσίδα χωρίς να υπάρχει ανάγκη για να ελέγχουν πολλαπλά διαφορετικά συστήματα διαφόρων εμπλεκομένων στην εφοδιαστική αλυσίδα καθώς τα δεδομένα είναι ενσωματωμένα εντός του ενιαίου και ασφαλούς συστήματος. Σε περίπτωση αξιοποίησης του συστήματος στη συνέχεια ως εμπορικό προϊόν διαμορφώνεται συμβόλαιο χρήσης για τις υπηρεσίες που παρέχει το σύστημα.

Η OPTIMUM σε συνεργασία με τη CENTIVA αναλαμβάνουν την ανάπτυξη αυτού του λογισμικού, ενώ το ΕΟΠ/ΕΜΠ και ο GS1 παρέχουν διευκρινήσεις για τις προδιαγραφές που προκύπτουν από τις ΕΕ2 και ΕΕ3. Πριν την ανάπτυξη του συστήματος, διαμορφώνεται ένα οργανωτικό πλαίσιο, το οποίο περιλαμβάνει το επιχειρηματικό μοντέλο σχετικά με το σκοπό του έργου, το σχεδιασμό της βάσης δεδομένων με τις σχετικές οντότητες (πελάτες, οχήματα, παραγγελίες, προϊόντα) καθώς και το περιβάλλον του χρήστη. Το προτεινόμενο σύστημα υποστηρίζει τον εντοπισμό κάθε προϊόντος μεμονωμένα σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ κάθε αλληλεπίδραση με αυτό καταγράφεται. Ο χρήστης μπορεί να παρακολουθεί τα προϊόντα του και να ελέγχει σε πραγματικό χρόνο την πορεία τους, ενώ το σύστημα στέλνει ειδοποιήσεις στο χρήστη για τυχόν παραβιάσεις των περιορισμών. Η ανάπτυξη του συστήματος στο πλαίσιο της ΕΕ5 ενισχύεται χρονικά από τις δομημένες προδιαγραφές του συστήματος που αναπτύσσονται και καταγράφονται αναλυτικά στο πλαίσιο του σχεδιασμού του στην ΕΕ4. Έτσι, διατίθεται αρκετός χρόνος για την ανάπτυξη του συστήματος διασφαλίζοντας παράλληλα την ποιότητα του τελικού αποτελέσματος. Η ανάπτυξη του συστήματος συνοδεύεται από εγχειρίδια χρήσης που αξιοποιούνται στην ΕΕ6.

Παραδοτέα: Π12 - Σύστημα Βασισμένο στο blockchain για την αντιμετώπιση της παραποίησης στην εφοδιαστική αλυσίδα προϊόντων – αρχική έκδοση, Π13 - Εγχειρίδιο χρήσης συστήματος

 

Ενότητα Εργασίας 6 (ΕΕ6): Έλεγχος Συστήματος, Επικύρωση Αποτελεσμάτων και Βελτιώσεις

Οι διάφορες μέθοδοι και τεχνικές αλλά και το λογισμικό που αναπτύσσεται, δοκιμάζονται με τη συνεργασία όλων των φορέων της σύμπραξης σε παραγωγική επιχείρηση καθώς και στην εταιρεία Synergy-Logistics που συνεργάζονται με τον GS1. Έτσι, δίνεται η δυνατότητα να προσομοιωθεί η λειτουργία του συστήματος έχοντας στοιχεία από πραγματικές επιχειρήσεις. Ο GS1 σε συνεργασία με την CENTIVA διαμορφώνουν τα διάφορα σενάρια ελέγχου προετοιμάζοντας παράλληλα τα απαραίτητα σύνολα δεδομένων που χρησιμοποιούνται στην επικύρωση του συστήματος. Τα σενάρια ελέγχου εξετάζουν την αποτελεσματικότητα του συστήματος ενάντια στην παραποίηση των προϊόντων, καθώς και την ικανότητα του να διασφαλίζει ότι μέσα από το Blockchain θα επιτυγχάνεται η καλύτερη και ασφαλέστερη διαχείριση και διαμοιρασμός των δεδομένων.

Πέρα από την προσομοίωση της λειτουργίας του, διερευνάται από τους συνεργαζόμενους φορείς η δυνατότητα ελέγχου του συστήματος μέσω πιθανών ενδιαφερόμενων χρηστών. Οι πιθανοί αυτοί χρήστες μπορεί να είναι εταιρείες αποθήκευσης και διανομής και βιομηχανικές εταιρείες που συμμετέχουν στην εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων και ποτών. Η ανατροφοδότηση αυτού του ελέγχου χρησιμοποιείται για τη βελτίωση των μεθόδων, των τεχνικών αλλά και του σχετικού λογισμικού ώστε να είναι εφαρμόσιμο σε πραγματικό περιβάλλον επιχειρήσεων. Η ενότητα εργασίας αυτή περιλαμβάνει και δράσεις δημοσιοποίησης και διάχυσης των αποτελεσμάτων του έργου μέσω δημοσιεύσεων και ημερίδας έργου. Παράλληλα, συντάσσεται το αναλυτικό σχέδιο εμπορικής αξιοποίησης των αποτελεσμάτων του έργου (Business Plan) και γίνεται αίτηση κατοχύρωσης ευρεσιτεχνίας.

Παραδοτέα: Π14 - Διαμόρφωση σεναρίων ελέγχου και προετοιμασία δεδομένων, Π15 - Αποτελέσματα ελέγχων και βελτιώσεις μεθόδων, λογισμικού και εγχειριδίων χρήσης, Π16 - Σύστημα βασισμένο στο blockchain για την αντιμετώπιση της παραποίησης στην εφοδιαστική αλυσίδα προϊόντων – Τελική έκδοση, Π17 - Ημερίδα παρουσίασης έργου, Π18 - Επιστημονικές δημοσιεύσεις υλοποίησης συστήματος, Π19 - Σχέδιο αξιοποίησης και εμπορικής εκμετάλλευσης αποτελεσμάτων έργου (business plan), Π20 - Αίτηση κατοχύρωσης ευρεσιτεχνίας BaaS


Εκτύπωση   Email